E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
06 Sep 2014 21:57
Forfatter
Jacob Prasch (oversat af Ole Michaelsen)

peshet og pesher

Jacob Prasch, som underviser, siger hans væsentligste hermeneutiske metode (teksttolkningsmetode) er Midrash, som er den metode rabbinere på Jesu tid benyttede, og derfor brugte rabbinerne Jesus og Paulus det også.

Man kan måske anlægge den betragtning at Jesus ER Guds ord, og at Han derfor ikke behøver at tolke ordet, men Han gjorde det dog (måske for at vise os, at Midrash er den rigtige metode at anvende). Der er 2 begreber i Midrash, som er væsentlige at forstå (begreber, som Jacob ofte nævner i forventning om at tilhørerne ved, hvad han taler om). Det er:

  1. Peshet: Den ligefremme enkle forståelse af en tekst (som man ville læse et Anders And blad)
  2. Pesher: den underliggende dybere forståelse (det indforståede, billedtale, metaforer osv.)

Her skal det stærkt pointeres at man aldrig må begynde at lede efter pesher betydningen før man har fået fat i tekstens peshet betydning. Gør man det alligevel ender man højest sandsynlig op i gnosticisme. Pesher forståelsen må altså ikke stå alene og overskygge peshet forståelse

Det skal også lige nævnes at rabbinere (og derfor Jesus) ofte brugte ting fra hverdagens liv til at beskrive åndelige ting (Jesus talte meget i lignelser) her er nogle eksempler:

  1. Jesus sagde til Nikodemus at et menneske ikke kan se Guds rige uden at blive født på ny, og da Nikodemus sagte "et menneske kan da ikke for anden gang komme ind i moders liv, og fødes" irettesatte Jesus ham lidt og sagde "forstår du, der er lærer i Israel ikke dette?" Jesus talte om at blive født åndeligt af Gud.
  2. Jesus sagde til den samaritanske kvinde (ved Jakobs brønd) hvis du havde vidst hvem du taler med ville du bede mig om vand, og jeg ville give dig levende vand, så du aldrig mere vil tørste. Vi kan se af Joh. 7,37 og Es. Kap. 43 at levende vand er et billede på Helligånden

Sådan er det også med mange af forskrifterne i Toraen (for eksempel spiseforskrifterne: De dyr, der må spises er billeder på Jesus (lammet for eksempel) de, der ikke må spises har karakteregenskaber, som er fremtrædende ved mennesker, som Gud advarer imod), som for eksempel æsler (billede på stivnakkede ubøjelige mennesker. Svin, der lige er rengjorte vælter sig omgående i sølet (et billede på mennesker, der falder fra troen. og så er der strudsen))! Klik her

"dagens by 3-jun-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Toftlund

Toftlund - vue.JPGToftlund (tysk: Toftlund) er en by i Sønderjylland med 3.297 indbyggere (2014), beliggende i Toftlund Sogn, 35 kilometer nordøst for Tønder og 30 kilometer nordvest for Aabenraa. Byen ligger i Tønder Kommune og tilhører Region Syddanmark.

Byen rummer bl.a. folkeskole, Toftlund Kirke, sportsanlæg, golfbane, højskole, daginstitutioner, studenterkursus, kostskole samt et bredt udvalg af butikker.

Det nuværende Toftlund har historisk været to byer - Herrested og Toftlund, men byerne er i dag vokset sammen. Fra 1864 til 1920 var Toftlund tysk, og fungerede som administrationsby. Fra 1904 til 1939havde byen jernbaneforbindelse til Tyskland. Mange af byens bygninger er opført af tyskerne i årene op til 1. verdenskrig.

Hofmarskal Ove Ullerup-Petersen og komiker Thomas Warberg er bl.a født og opvokset i Toftlund.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
At se på Gud er ingen lille ting. For et enkelt, flygtigt glimt af ham er nok til at blive frelst, og vores totale forvandling vil ske, når vi engang får lov at se Jesus, som han virkelig er.
Peter Tinggaard